На ринку обов’язкового страхування цивільної відповідальності грядуть кардинальні зміни, адже з 1 грудня страховий ринок України випробує у дії новий механізм прямого врегулювання збитків по Цивільній відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОЦВ). Нагадуємо, що проект прямого врегулювання в Україні був затверджений у лютому 2016 року. До угоди про пряме врегулювання долучились 17 страхових компаній-учасників Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), таких, як «АХА Страхування», «АРСЕНАЛ», «ПЗУ», «ВУСО», «АСКА», «ОРАНТА», «ПРОСТО», «УНІКА», «ПРОВІДНА», «ІНГО», «Універсальна», «Міжнародна», «КРЕДО», «АСКО-Донбас Північний», «Колоннейд», «БРОКБІЗНЕС», СО «Іллічівське».
В Європі такий механізм являється звичною справою, в більшості країн він працює на обов'язковій основі, і водії, які придбали поліс ОЦВ навіть не здогадується, що за виплату по ДТП можна довго боротися з компанією винуватця аварії.
В Україні поки що все з точністю до навпаки – страхову компанію - винуватця часто доводиться розшукувати, і добре, якщо він виявиться не банкрутом. В середньому з моменту настання ДТП та до моменту, коли потерпілий правдами та неправдами отримує згідно з законом кошти, у нас проходить чотири-п'ять місяців, але на ринку існують компанії, які затримують виплату до року, а то й більше.
"За нинішнього механізму врегулювання гроші у вигляді страхової премії страховику приносить клієнт, а потерпілий приносить лише збитки. Тому компанія не завжди зацікавлена в якісному і швидкому обслуговуванні", - аналізує стан справ гендиректор МТСБУ Володимир Шевченко.
В результаті дії такого механізму ми отримуємо ситуацію коли «всім все одно», автовласники купують автоцивілку там, де дешево, а страхові компанії виплачують лише після втручання МТСБУ і Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг.
На зміну такому застарілому підходу, приходить європейська модель, суть якої у наступному: потерпілий в наслідок ДТП звертається за компенсацією не в чужу страхову компанію, а в свою. В такому випадку, страховик, зацікавлений в збереженні свого клієнта, швидко виплачує йому кошти і самостійно займається взаєморозрахунком з компанією винуватця ДТП.
Коли люди зрозуміють, що можуть прискорити отримання виплати, то стануть вибирати страхову компанію за іншими критеріями. Тобто на зміну принципу «куплю, бо там дешево», прийде принцим «рейтинговості та надійності страхових компаній», в даному випадку, страховики якісно почнуть обслуговувати своїх клієнтів, приділяючи увагу сервісу, якщо вони хочуть залишитися на ринку.
Незважаючи на велику кількість перелічених плюсів даного механізму існує суттєвий недолік - для того, щоб прямі виплати робили «свою справу» учасники ДТП, повинні, або мати діючі поліси компаній учасниць системи прямого врегулювання, або дану систему повинні підписані всі компанії-учасники МТСБУ.
Цікавим фактом є те, що самі страховики готові вкладати сервіс у свій продукт і терпіти тимчасове зростання збитковості, з надією, що механізм прямого врегулювання надасть страховикам можливість продавати якісні продукти дорожче, що створить умови переходу до вільного ціноутворення, як у всіх європейських країнах. З даним підходом держава лише встановить вимоги до мінімальних лімітів, а ціни регулюватимуться ринком.
Джерело: Поліс24