Стартапи використовують онлайн-технології і намагаються конкурувати з гігантами страхового ринку

Стартапи використовують онлайн технології і намагаються конкурувати з гігантами страхового ринку

Страхування 2.0: чи повторять великі страховики шлях Kodak і Nokia?

Страхова індустрія – одна з найстаріших у світі. Перші свідчення про елементарні форми страхування зустрічаються ще в законах вавілонського царя Хаммурапі, який правив у XVII столітті до н. е. Закон передбачав колективний поділ збитків, коли на торговий караван, наприклад, нападали розбійники. Або, скажімо, пірати впроваджували свої схеми страхування, що спиралися на взаємодопомогу і нагадували сьогоднішню модель Р2Р-кредитування онлайн. Сьогоднішні страхові компанії – найвпливовіші гравці, керуючі більш ніж 20% всіх світових активів.

У США страховики щорічно збирають € 1,152 млрд страхових премій, в Європі – € 1,169 млрд. Але незважаючи на розмах галузі, вона залишається однією з найконсервативніших і нетехнологічних.

Історія знає безліч прикладів, коли компаніям на великих ринках не вдавалося вловити зміни на ринку і зберегти своє місце. На слуху історія компанії Kodak, що перетворилася з найбільшого продавця фототехніки в компанію «в хвості» після революції цифрової фотографії. Також всі пам’ятають і шлях Nokia: в 2007 році компанія займала більше 50% світового ринку телефонів, а сьогодні навіть не входить в десятку лідерів. Більш свіжий приклад – агонія Yahoo, яка упустила всі важливі для інтернет-галузі тренди і була продана американському стільниковому оператору Verizon за ціною в 10 разів нижчу, ніж була запропонована в переговорах з Microsoft в 2005 році.

З проникненням нових технологій у фінансову галузь, мабуть, свої історії падінь можуть з’явитися і в страховій індустрії.

Чому у стартапів є шанс потіснити старих гравців?

По-перше, в страхуванні високі витрати на маркетинг, продаж та дистрибуцію фінансових продуктів. В одній Німеччині 250 000 страхових брокерів у 2014 році отримали від страхових компаній більш € 15,8 млрд комісій за послуги – це 8,7% від загального розміру зібраних страхових премій. Більш того, по ряду продуктів вартість залучення клієнта може перевищувати 20% від ціни поліса. Це при тому, що прибуток страхових компаній в середньому становить близько 10% від розміру зібраних страхових премій. Звичайно, такі «накрутки» не влаштовують споживачів.

По-друге, страхова індустрія в цілому відома огидним рівнем обслуговування – клієнти незадоволені і готові переключатися на альтернативні продукти.

По-третє, вся галузь фактично існує в офлайні і уникає переходу на цифрові технології, а без них в нову еру ніяк.

Неефективність страхового ринку можна пояснити і тим, що страхові компанії вважають за краще не проводити зміни всередині, а екстенсивно рости за рахунок поглинань. Згідно з опитуванням E&Y в 2015 році, 66% страхових компаній ставлять M&A-угоди на місце основного драйвера зростання бізнесу, для 43% з них M&A – головний пріоритет. Компаній, які обрали внутрішні зміни в якості головного фокуса, взагалі не знайшлося.

Яких інновацій поки не помічають страхові гіганти?

Один зі зростаючих сегментів – послуги «цифрових брокерів». В середньому на одного жителя Німеччини, наприклад, доводиться 5-6 страхових полісів. У чоловіків в розпорядженні, до речі, ще більше страхових договорів – вони часто ще й стежать за страховками своїх рідних. Для покупки кожного поліса потрібно вибрати одну з пропозицій більш ніж від 500 страхових компаній, прорахувати найбільш підходящий тариф, підписати безліч документів, відправити. А ще бажано не пропустити дату, коли термін дії поліса закінчиться. На все це йдуть сили і час. Сьогодні з’являється безліч мобільних страхових брокерів, які знімають даний головний біль. Користувач може порівнювати страхові продукти, купувати їх чи відмовлятися від них через додаток, контракт підписується на дисплеї смартфона. Додаток автоматично оновлює поліс, консультацію можна отримати не виходячи з дому. Вигода для користувача зрозуміла. Для страховиків, крім зручності, є ще один плюс – такі додатки здатні збирати і додатково використовувати величезну кількість даних про своїх користувачів, а значить, до запиту кожного можна підійти індивідуально.

Інший перспективний сегмент – сервіси «краудсорсингу» в страхуванні. Уявімо ситуацію: Петро, Микола та Василь – дуже хороші друзі, а ще професійні водії з великим безаварійним стажем. Вони хочуть бути застрахованими, але не хочуть переплачувати. P2P-платформи на зразок американської Lemonade або німецької FriendSurance дозволяють вирішити цю проблему – за допомогою страховок, якими можна користуватися спільно з друзями і знайомими. Користувачі платформи отримують можливість нести колективну відповідальність в рамках певних груп, а якщо ризик не реалізується, вони отримують назад частину раніше заплаченої страхової премії. Тобто Lemonade і FriendSurance розподіляють і страхові ризики, і внески, і премії. На відміну від таких Р2Р-платформ, як Kabbage або Lending Club (саме через регуляторні ризики капіталізація Lending Club впала за рік майже на 70%), P2P-стартапи в страхуванні менш схильні до регуляторних ризиків. Наприклад, перестрахувальник Lemonade – компанія Berkshire Hathaway, що належить Уоррену Баффету. У FriendSurance більше 60 страховиків-партнерів. Lemonade оголосила про раунд фінансування від страхової фірми XL Innovate, а FriendSurance залучила $15 млн від декількох венчурних фондів з гучними іменами.

Є великий запит на експрес-страховки з більш розумним розрахунком тарифів. Скажімо, деякі водії володіють відразу декількома автомобілями і катаються на кожному з них рідко. У багатьох сімей – кілька автомобілів, які виїжджають по черзі, знову ж таки, деякі авто довго стоять в гаражі. В обох випадках власник авто міг би вигадати, якби міг застрахувати автомобіль тільки на момент поїздки. Саме це запропонували стартапи Cuvva і Kasko. Користувач встановлює додаток, що відстежує пройдений авто шлях, оплата проводиться за кожен пройдений кілометр (on-demand страхування). «Швидка» страховка – коли будь-яка людина може сісти за кермо авто, купивши менше ніж за годину поліс через додаток, – загальний для всієї страхової галузі тренд. Наприклад, американська компанія Troy пропонує клієнтам через мобільний додаток застрахувати будь-яку річ.

Винахідники нових бізнес-моделей для страхової галузі активно дивляться на розвиток економіки «спільного споживання» – компанія Slice Labs пропонує страхові поліси водіям Uber або Lyft, свої страхові продукти є у Airbnb. Економіка «спільного споживання» вже поміняла ринок пасажирських перевезень (зростання ринків таксі і каршерінга), ринкок праці (активний розвиток різних проектних і тимчасових робіт), на її шляху – багато інших галузей. У всіх цих сегментах можуть народжуватися нові цифрові страхові продукти.

Головна перевага стартапів в страхуванні в тому, що вони креативніше підходять до оцінки ризиків, по-новому формують панелі даних. Великі страхові фірми досі мало замислюються про те, як багато інформації про себе залишає сучасний міський житель в інтернеті, як багато про нього можуть розповісти його девайси. Аналіз всіх цих даних надає величезну цінність для більш ефективної оцінки ризиків, і для нових компаній це стає конкуретнов перевагою.

Незабаром ми будемо чистити зуби, а страхова компанія зможе використовувати ці дані для того, щоб розрахувати можливі витрати на відвідування стоматолога.

Втім, і серед страховиків-гігантів є компанії, які тримають руку на пульсі і вже працюють зі стартапами, щоб зберегти лідерство. Berkshire Hathaway, Allianz, AXA і AIG почали активно інвестувати у венчурні фонди і безпосередньо в компанії. Однак страховикам важко конкурувати з венчурними інвесторами, особливо за кращі проекти, де розмір інвестицій від бажаючих інвестувати часто більше розміру планованого раунду. Не менш активні на венчурному ринку і перестрахувальні компанії, яким стартапи дозволяють отримати прямий доступ до клієнтів. Так, MunichRe інвестувала в акселератор Plug & Play; Swiss Re – в власний акселератор, Hannover Re – в венчурний фонд Finleap. Це топ-3 гравців на світовому ринку перестрахування.

Артем Нікульшин, аналітик венчурного фонду Inventure Partners
Джерело: Forbes

совсем плохоплохонормальнохорошокласс
Loading...Loading...

Дивись також

Тихіше їдеш - далі будеш

Тихіше їдеш - далі будеш

У зв'язку з високою аварійністю на дорогах, високим показником дорожніх пригод, пов'язаних з перевищ[...]
Чому українським ІТ-компаніям потрібно страхувати свою професійну або громадянську відповідальність

Чому українським ІТ-компаніям потрібно страхувати свою професійну або громадянську відповідальність

Все частіше перед українським ІТ компаніям постає питання в страхуванні своєї професійної відповідал[...]
Електронний поліс автоцивілки: останні приготування перед стартом!

Електронний поліс автоцивілки: останні приготування перед стартом!

З 7 лютого 2018 року набирає чинності розпорядження Нацкомфінпослуг від 31.08.2017 № 3631 «Про затве[...]